Läckande Tarm

LÄCKANDE TARM - Vad är det och vad beror det på?


Nästintill alla sjukdomar härstammar från tarmen. Att 70-80% av immunförsvaret är kopplat till tarmen är känt sedan länge, men nu kommer allt mer forskning som påvisar kopplingar till största delen av kroppens sjukdomsdiagnoser. "Läckande tarm" bakgrunden till många sjukdomar!

Läckande tarm, kan orsaka flera olika hälsobesvär som inte bara visar sig i mage och tarm. Magen kan kännas uppsvälld och symptom som huvudvärk, hudbesvär (rosacea, akne och eksem) matsmältningsbesvär, matallergier, låg energi och viktuppgång. Andra symptom på en skadad tarm kan vara ledvärk, sköldkörtelproblematik, autoimmuna tillstånd och låg ämnesomsättning. Som du förstår startar alltså många av dagens åkommor/sjukdomar i tarmarna.


Här får du lära dig mer om vad läckande tarm är, vad som orsakar det och vad du kan göra för att hjälpa tarmen att läka.


Läckande tarm, vars medicinska namn är intestinal permeabilitet, är ett tillstånd där tarmen kan börja släppa igenom små osmälta matpartiklar och bakterier in i blodet och sätta igång en inflammatorisk process.


Näringsfattig kost bestående av raffinerat socker, processad mat och alkohol är de stora bovarna till mag och tarmbesvär. Andra orsaker är kronisk stress, gifter så som mögel, kemikalier etc. Även gluten kan påverka tarmarna och orsaka inflammation.

Det finns flera åtgärder du kan göra för att förbättra din tarmhälsa som kan öka ditt generella välmående. Se över din kost, minska stressen i din vardag, rör på dig regelbundet och att sova ordentligt (gärna 8-9 timmar per natt).


Konkret kan du följa fyra enkla principer:


Uteslut mat som kan störa tarmen, tillför mat som hjälper tarmen att läka, reparera med kosttillskott, återställ tarmfloran.


Specifika kosttillskott som kan hjälpa dig reparera och stärka tarmarna


L-Glutamin – en viktig aminosyra som hjälper tarmen att läka. Matsmältningsenzym – underlättar matsmältningen (finns i Basic/PowerCocktail från FitLine)


Återställ tarmfloran med pre- och probiotika.

Den bästa och billigaste källan till probiotika är fermenterad mat så som surkål. Ett annat bra och gott alternativ är att göra egen probiotika yoghurt, vi har en favorit vi gärna tipsar om, skriv YOGHURT i kommentarerna så får du info.

För att gå mer på djupet kan man säga att läckande tarm uppstår så här

Tunntarmen är täckt av en massa celler med små hår på, som kallas villi, vars uppgift är att fånga in näringsämnen och låta dessa passera in i blodet för vidare transport. Mellan cellerna finns en liten passage (föreställ dig en gränskontroll) som endast ska tillåta specifika partiklar att passera.

Vid läckande tarm fungerar inte gränskontrollen och oönskade partiklar (bland annat protein såsom gluten, osmälta matpartiklar och oönskade bakterier) kan passera igenom tarmväggarna och direkt ut i blodbanan. De oönskade partiklarna får immunförsvaret att reagera vilket i sin tur sätter igång en inflammatorisk process.

Om tarmen fortsätter läcka under en längre tid kan den akuta inflammationen övergå till en kronisk inflammation. Kronisk inflammation tros ligga till grund för de flesta sjukdomar och därför är det viktigt att hantera problemet med läckande tarm i tid.


Som sagt finns det några välkända faktorer bakom läckande tarm:


1. Näringsfattig kost

Att kosten är en av huvudorsakerna till mag och tarmbesvär är nog de flesta av oss införstådda med. Om din kost till största del utgörs av processad mat (med olika tillsatser, färgämnen m.m.), raffinerat socker och alkohol så har dina goda tarmbakterier fullt upp med att försöka överleva.


Dessa är de riktigt stora bovarna som kan orsaka kaos i tarmen då exempelvis socker ökar tillväxten av dåliga bakterier och candida. Denna typ av mat är dessutom fattig på fibrer vilket också behövs för en god tarmhälsa.


Utöver detta kan spannmål (framförallt det moderna vetet som är näringsfattigt och starkt processat) och till viss del mjölkprodukter kan vara en bidragande orsak till obalans i tarmen vilket kan orsaka läckande tarm.


2. Kronisk stress

När kroppen utsätts för stress under lång tid (kronisk stress) försvagas immunförsvaret successivt. Detta försämrar kroppens förmåga att bekämpa dåliga bakterier och virus vilket ökar risken för inflammation i kroppen. Även om du äter en bra och hälsosam kost kan en stressig vardag skapa stor oreda i kroppen.


Försök få in mer sömn, praktisera vilodagar, gå ut på promenader och umgås med personer som gör dig glad för att minska stressen.


3. Toxiner (gifter)

Detta är en av de orsaker som kan upplevas lite svårare att hantera. Vi utsätts dagligen för flera olika kemikalier och toxiner som samlar sig i kroppen och kan störa kroppen på olika sätt. Konventionellt odlade grönsaker innehållande rester av besprutningsmedel, hudvårdsprodukter och smink med långa innehållsförteckningar m.m. är en återkommande del av många människors vardag.

Om du funderar över din dagliga rutin kan du säkert hitta flera olika ställen där du får i dig kemikalier och gifter. Den kan vara i mat, på kroppen eller i luften du andas in. Även läkemedel såsom antiinflammatoriska preparat (NSAID) och antibiotika kan störa bakteriebalansen i tarmen.


Försök göra medvetna val där du kan, exempelvis ekologiska grönsaker, svensk gräsbetat kött, naturliga rengöringsmedel m.m.


4. Obalanserad tarmflora

I tarmen finns både goda och onda bakterier. Så länge dessa är i balans med varandra orsakar de onda bakterierna inga besvär.

Som nämnts ovan finns det flera anledningar till varför de goda och onda bakterierna kan hamna i obalans. Felaktiga matvanor med mycket skräpmat, processade livsmedel, socker och så vidare gör att de skadliga bakterierna kan växa sig starka och nu öppnar sig vägen för en rad olika hälsoproblem.

Mag- och tarmproblem, IBS, candidaöverväxt, parasitinfektioner, eksem, allergier och mycket mer kan kopplas till en tarmflora som är ur balans. Det är därför viktigt att ha koll på vad för typ av mat man stoppar i sig och vara medveten om vad den gör med dig.


Går det att läka läckande tarm?

Det finns flera åtgärder du kan göra för att förbättra din tarmhälsa som kan öka ditt generella välmående. Som nämnts ovan är det viktigt att se över din kost, minska stressen i din vardag, röra på dig regelbundet och att sova ordentligt (gärna 8-9 timmar per natt). Konkret kan du följa 4 enkla principer:

✳️Uteslut mat som kan störa tarmen

✳️Tillför mat som hjälper tarmen att läka

✳️Reparera med kosttillskott

✳️Återställ tarmfloran


1. Uteslut mat och andra faktorer som kan störa tarmen. Börja med att utesluta raffinerat socker, alkohol och processade råvaror (inkl. ej fermenterade mejerier, spannmål såsom vetemjöl och processat kött såsom charkuterier) i minst 30 dagar.


Fokusera på att få i dig en kost balanserad mellan bra proteiner, långsamma kolhydrater och bra fetter. Välj gräsbeteskött om kött är din huvudsakliga källa till protein, det är nämligen viktigt att skilja på att det finns bra kött och dåligt kött.

Konventionellt kött har högre halter av omega-6 vilket är inflammationshöjande, men kött från djur som ätit sådant som de är naturligt skapta för att äta är naturligt rikt på omega-3 vilket istället är inflammationsdämpande.

Uteslut även sådant som du är intolerant mot eller som du misstänker kan vara problematiska för just dig. Efter 30 dagar kan du testa att återinföra vissa råvaror igen och se hur du reagerar på det.

2. Tillför mat som läker tarmen

Benbuljong är ett fantastiskt sätt att tillföra mer näring i din kost och gelatinet i benbuljong fungerar smörjande för tarmen och enkelt uttryckt kan man säga att gelatinet spacklar igen de hål som bildats i tarmen på grund av diverse orsaker.

Fermenterade grönsaker såsom surkål är rikt på probiotika liksom fermenterade mejerier (kefir, yoghurt m.m.) eller yoghurt och kefir gjort på kokosmjölk för den som inte vill äta mejerier. Komplettera gärna alla dina måltider med något syrat såsom surkål och exempelvis groddar istället för bara vanlig grönsallad.

Vårt antiinflammatoriska kostprogram - Hälsoprogrammet - för dig som vill ta ett helhetsgrepp. Läkande mat är särskilt utformat för personer med autoimmun sjukdom men kan också vara en hjälp för dig som har problem med läckande tarm.

3. Reparera med kosttillskott

Kosttillskott är precis vad det låter som, ett tillskott. Tillsammans med en bra kost kan kosttillskott vara ett fantastiskt komplement som kan reparera tarmen.


4. Återställ tarmfloran

Sist men absolut inte minst!

Första steget för att återställa och behålla en god tarmflora är att äta sådant som de goda bakterierna gillar och de ”onda” bakterierna inte gillar.

Genom att hålla sig till riktig mat och balansera sitt intag av fett, protein och kolhydrater efter sina behov är man en bra bit på vägen och har byggt grunden.


Nästa steg är att tillföra mer goda bakterier i form av fermenterad mat som innehåller levande bakterier.


Probiotika syftar till de levande bakterier vi får i oss via maten vi äter.

Det effektivaste och billigaste sättet att få i sig probiotika är genom att äta fermenterad (också kallat syrad) mat dagligen. Surkål är ett lysande exempel på detta och det bästa är om du kan göra din egen. Om du vill köpa färdig surkål ska du välja opastöriserad där de levande bakterierna fortfarande finns kvar.


PROBIOTIKA SOM TILLSKOTT

För den som inte tycker om fermenterad mat eller inte vill göra egen surkål rekommenderas probiotika i form av kosttillskott.

(Texten är hämtad från Hälsa som livsstil)

20 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla